Naše prodejny jsou otevřené Zjistit více

Modré světlo. Škodí, nebo ne?

Modré světlo. Škodí, nebo ne?

Často se mluví o modrém světle jen v souvislosti s elektrickými zařízeními, jako jsou mobily, laptopy, televize nebo také lampy. Jenže ono je to s ním o kousek složitější. První věc je, že nemusí být nutně umělé. Je totiž součástí normálního světla, které máme kolem sebe díky slunci během dne. V detailu je to tak, že světlo má plnou škálu RGB (červenou, zelenou, a právě modrou složku). Modré složce v délce asi 400-450 nm se také někdy říká high-energy visible light, tedy v češtině viditelné světlo s velkou energií.

Tahle část světla má jednu důležitou vlastnost a to, že blokuje zvyšování hladiny hormonu melatoninu, kterému se také někdy říká „hormon spánku“ nebo „hormon únavy“. Pro člověka žijícího v době kamenné to mělo jasnou logiku: když svítí slunce, je čas pracovat a lovit. Když slunce nesvítí, je čas zvolnit a jít spát. Potíž je, že my nežijeme v době kamenné, ale v moderním světě, kde si míru a dobu světla určujeme do velké míry sami. Když na sebe pak večer necháváme modré světlo působit, zaděláváme si na problémy se spaním a regenerací celkově. A to duševní i fyzickou. Zdaleka se to přitom netýká jen dospělých, kteří pracují v kanceláři. S tím, jak děti používají elektronická zařízení od stále nižšího věku, a jak na nich kromě zábavy i dělají úkoly do školy, se tento problém ve velké míře týká i jich.

Druhý faktor už tolik nesouvisí s tím, kdy do monitoru koukáme. Jde o to, že našim očím dlouhodobé zírání do zdroje světla nedělá ani trochu dobře. Výsledkem může být únava očí, červené oči, nebo i další komplikace. Trochu pomůže, když dodržujeme pravidla pro práci s elektronikou, jako je 20-20-20 (dát si po každých 20 minutách práce pauzu od monitoru a aspoň na 20 vteřin se dívat na věc vzdálenou 20 stop, tedy asi šest metrů).

Nepomůže to ale zcela. Rozhodně je tedy na místě chránit se před modrým světlem lépe. Jednou z cest je filtr modrého světla na monitor nebo zapnutí nočního režimu na obrazovce mobilního telefonu. Tou nejlepší cestou je mít v brýlích skla, která modré světlo filtrují.

Nejde přitom o „speciální skla“, ale o přidaný neviditelný filtr, který jde aplikovat v podstatě na jakékoli brýle, dioptrické, čiré bez dioptrií i sluneční. Pokud pracujete často s počítačem, určitě se na filtr modrého světla zeptejte, až si půjdete do optiky pro nové brýle. Vaše oči vám poděkují.

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací. Souhlasím