Oční jóga pomůže zraku odpočinout si od únavy

Oční jóga pomůže zraku odpočinout si od únavy

Nejsou to samozřejmě jen televize, počítače a mobily, co náš zrak zatěžuje. Život ve městě přináší i prostředí s velkým podílem prachu a dalších částic, jasná světla v interiérech i neméně ostrá světla billboardů. Oko tvoří do značné míry sval (viz náš článek Jak funguje oko). A jako každý jiný sval, i tenhle se dá cvičením posilovat, stejně jako potřebuje čas od času vhodnou formu relaxace, aby si mohl od zátěže odpočinout. Pojďme se podívat na sestavu cviků, kterým se někdy říká „oční jóga“.

Cviky můžete dělat všechny, nebo jen ty, které se vám zamlouvají. Důležité je, abyste se oční józe věnovali pravidelně. Pozor jen, pokud máte oční nemoc nebo jste po operaci. V takových případech to nejdříve zkonzultujte se svým oftalmologem.

CVIKY OČNÍ JÓGY

Začněte tím, že se pohodlně usadíte a uvolníte se. Po každém cviku si pár vteřin odpočiňte.

Mrkání
Desetkrát zamrkejte. Oko tím zvlhčíte.

Kroužení
Desetkrát zakružte očima po směru hodinových ručiček.
A desetkrát zakružte očima proti směru.

Pohyb ve směru.
Desetkrát se podívejte oběma očima zleva doprava a zpět.
A desetkrát se podívejte shora dolů a zpět.
Desetkrát se podívejte diagonálně – tedy z levého horního rohu do pravého dolního.
A teď desetkrát z pravého do levého.

Zavřené oči
Dejte očím chvíli klidu a na několik minut je úplně nechte zavřené.

Přeostřování
Zaostřete na předmět velmi blízko, třeba na svou dlaň, a pár vteřin vydržte. Pak zaostřete na vzdálený předmět, třeba na strom, který vidíte z okna, a opět pár vteřin vydržte.

Zaostřování
Dejte si před oči prst, zaostřete na něj a postupně držte pohled zaostřený, zatímco ruku s prstem oddalujete. Pak prst znovu přibližujte. Pak si odpočiňte a zostřujte znovu. Opakujte pětkrát.
Zaostřete oběma očima na střed svého čela a vydržte několik vteřin. Opakujte pětkrát.
Zaostřete na střed nosu a opakujte stejný postup jako u čela.

A jeden bonus navíc.

Pravidlo 20-20-20 se obvykle do oční jógy nezařazuje, ale určitě má také v péči o zrak své místo. Je to velmi jednoduché. Pokud se koukáte na televizi nebo do obrazovky počítače, každých 20 minut si udělejte přestávku a 20 vteřin se koukejte na předmět ve vzdálenosti zhruba šesti metrů (to odpovídá 20 stopám). Očím tím výrazně ulevíte od jednostranné námahy.

Pokud pracujete s počítačem často, možná by se vám hodily i brýle s filtrem modrého světla. Více si o něm můžete přečíst v našem článku o vlivu modrého světla na lidskou psychiku.