Unavené oči: prevence a ošetření

Unavené oči: prevence a ošetření

Co jsou unavené oči?

Tento termín používáme pro přepracované oči. Unavené oči budete mít, když nedopřejete zraku dostatek hydratace a zejména ochrany před dlouhodobým škodlivým zářením obrazovek. Svou roli hrají i další typy paprsků nebo nečistoty v ovzduší. Je také důležité dopřát očním svalům dostatek odpočinku.

Časem oči začnou bolet a být unavené. Někdy může dojít k přepracování do takové míry, že lidé mohou mít i pocit přehřátí.

Pokud začnete mít podobné pocity, omezte sledování televize, počítače nebo mobilu a dopřejte očím úlevu.

 

Příčiny unavených očí

Příčin unavených očí je mnoho. Některé z nich uvádíme níže:

Únava svalů

Uvnitř oka se nachází řásnaté tělísko (latinsky se mu říká corpus ciliare). Má více částí a více různých úkolů. Jednou z částí je také ciliární sval, jehož úkolem je nastavovat čočku tak, aby oko dokázalo zaostřovat na blízko nebo na dálku. Když na delší dobu zaostříme na jeden předmět, bráníme tím řasnatému tělísku, aby se mohlo stáhnout a zase uvolnit.  Obecně platí, že když se ciliární sval využívá příliš intenzivně nebo příliš dlouho, začne mít oko problémy se zaostřením na blízké předměty.

Máme tu také okohybné svaly, který se stahují a uvolňují, abychom viděli jasně a stabilně. V každém oku je šest okohybných svalů, které zaostřují na obraz. Mimo jiné díky nim nevidíme dvojitě.

Když tyto svaly přetížíme, protože se na jeden předmět díváme příliš dlouho, bude oko unavené a přepracované. Stejně jako jiné svaly potřebují i ty okohybné čas na uvolnění, odpočinek a nabrání energie.

Oči, kterým nedopřejeme dostatek odpočinku, pak bolí, jsou unavené a pokud si při dlouhodobých obtížích nezajdeme na kontrolní test zraku, může se vyvinout i oční vada.

Nemoci povrchu oka 

Při onemocnění povrchu oka, se povrch vysušuje mnohem rychleji než obvykle, protože si nedokáže přirozěně udržovat zvlhčení. Film na povrchu oka se trhá a nedokáže se sám jednoduše opravit. Ve výsledku lidé pak mají problém se zaostřením. Suché oči vyvolávají pocit nedostatečně hydratovaného oka, vyčerpání a únavy očí.

Záření z obrazovek

Nejčastěji si unavené oči přivodíme tím, že je vystavujeme záření z obrazovky počítače nebo mobilu. Pokud si správně nenastavíte jas obrazovky nebo displeje, mohou oči snadno ztrácet energii, protože musí zpracovávat buď příliš jasné záření nebo naopak příliš slabé světlo.

Jas obrazovky by měl být proto nastaven na správnou úroveň, kdy je obraz dostatečně viditelný, ale zároveň neoslňuje.

 

Příznaky unavených očí

Podoba může být mírná nebo závažná. Pokud si nejste jistí, zda unavenýma očima trpíte, uvádíme zde několik příznaků, kterými se tento problém obvykle projevuje:

  •  Rozmazané, nejasné nebo dvojité vidění
  •  pocit neustálé suchosti očí
  •  téměř neustále zarudlé nebo růžové oči
  •  téměř neustálý pocit tepla a bolesti při zavření očí
  •  častější bolesti hlavy
  •  napětí ve spáncích, krku a zádech
  •  zvlhlé, uslzené oči

 

Jak ošetřit unavené oči?

Hlavní jsou v tomto případě změny v našem okolí. Ty mohou pomoci nejen očím, ale i celkovému zdraví. Začít můžete tím, že si uzpůsobíte světlo v práci, dáte si monitor výš nebo níž (mírně pod úroveň očí) a posadíte se od něj dál.

Vystavujte oči méně záření

Světlo kolem vás se během dne mění, nezapomínejte si proto jas monitoru průběžně upravovat podle okolních podmínek. Na monitor lze také nainstalovat filtr, který zmírňuje jas.

Úprava výšky

Pomoci může i nastavení výšky monitoru. Sedněte si rovně a monitor postavte na úroveň hlavy, střed by měl být o něco níže, než je úroveň očí. Snažte se udržovat od monitoru vzdálenost okolo 50 až 70 centimetrů. Tady pomůže jednoduchá pomůcka: monitor by měl být alespoň na dálku natažené paže.

Dělejte si přestávky

Příliš dlouhé sezení před obrazovkou nebo monitorem není zdravé (a to nejen pro oči). O to důležitější jsou přestávky v případě, kdy jsou vaše oči unavené. Můžete se třeba na chvíli zvednout ze židle, omýt si oči a napít se, abyste dodali vodu očím i celému tělu. Navíc tím dopřejete očím čas na regeneraci, protože chvíli nebudou muset být zaostřené na obrazovku.

Dobré je držet se pravidla 20-20-20. Po každých 20 minutách sledování monitoru nebo displeje se na 20 vteřin zadívejte na nějaký předmět vzdálený přibližně 20 stop (asi 6 metrů).

Noste brýle na počítač

Někdy se může stát, že od chronické (trvalé) nebo velmi silné únavy očí nepomůže ani přestávka, použití očních kapek nebo změna osvětlení. Dalším řešením pak může být nošení speciálních brýlí, které blokují nadměrné množství modrého světla z digitální obrazovky nebo monitoru a chrání tak vaše oči. Pokud myslíte, že by vám tyto brýle mohly pomoci, zajděte za svým optometristou, který vám oči vyšetří a pomůže vám s výběrem brýlí na počítač. Tyto brýle jsou vhodnější než kontaktní čočky, protože se nevysouší ani nezpůsobují nepříjemný pocit, když je máte nasazené příliš dlouho.

Zpět na všechna témata zdraví očí

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací. Souhlasím