Naše prodejny jsou otevřené Zjistit více

Zraková únava neboli astenopie

Zraková únava neboli astenopie

Co je zraková únava a jak jí předcházet?

Každý, kdo tráví dlouhé hodiny prací na počítači, čtením nebo sledováním mobilního telefonu, zrakovou únavu zná. Zraková únava se také často vyskytuje u lidí, kteří zrak namáhají například dlouhých řízením auta.

Za normálních okolností se zraková únava neřadí mezi onemocnění, ale mezi příznaky. To ovšem neznamená, že by nemohla způsobovat komplikace, zvlášť pokud narušuje naše každodenní aktivity. Když ji budeme delší dobu zanedbávat, může vést problémům, jež vyžadují léčbu.

Unavené oči dobře znají třeba spisovatelé nebo studenti náročných oborů. Změna zaměstnání či zanechání studia samozřejmě není rozumné řešení – mnohem spíš je namístě myslet na prevenci.

 

Co zrakovou únavu způsobuje?

Zraková únava, které se odborně také říká astenopie, je důsledkem únavy očního aparátu. Když se oči delší dobu soustředí na jeden předmět nebo úkol, oční svaly jsou přespříliš namáhány a tělo pak může reagovat rozmazaným viděním, bolestí hlavy a právě zrakovou únavou. Lidé trpící únavou očních svalů se mohou setkat i s dalšími příznaky, jako je dvojité vidění nebo migréna.

Příznaky zrakové únavy se mohou zhoršovat, když si už tak náročnou činnost ještě ztěžujeme. Typicky třeba tím, že čteme příliš drobné písmo, díváme se do monitoru z moc malé vzdálenosti, čteme při slabém světle nebo mžouráme při snaze o zaostření na dálku.

Kombinace stresu či vzrušení a přepracování očních svalů na nervy působí ještě intenzivněji. To je často případ lidí, kteří dlouhé hodiny bez odpočinku a dost častého mrkání hrají počítačové hry. Tam navíc hraje roli i nadměrné oslnění. Kromě únavy očí to dost často vede i k jejich vysoušení.

Dalším faktorem, který může hrát roli, je refrakční vada (třeba krátkozrakost, dalekozrakost nebo astigmatismus). Pak je namístě zajít do oční optiky k odborníkovi – optometristovi, případně k očnímu lékaři. Ti provedou měření zraku a navrhnou správný způsob korekce.

Ke zrakové únavě může přispívat i nošení brýlí nebo kontaktních čoček s nesprávným počtem dioptrií. Na to pozor! Oči se totiž během života mění a je potřeba chodit na pravidelný test zraku, aby dioptrie odpovídaly tomu, co oko doopravdy potřebuje.

 

Příznaky zrakové únavy

Nejčastěji budete mít při zrakové únavě tyto příznaky:

  •  bolavé oči
  •  nepříjemný pocit v očích, často spojený s jejich suchostí
  •  rozmazané, zamlžené či dvojité vidění
  •  bolesti zad a krku
  •  potíže při zaostřování
  •  citlivost na světlo, a to jak na slunce, tak na umělé osvětlení
  •  pocit tlaku ve spáncích a na čele
  •  bolesti hlavy a migrény

 

Typy zrakové únavy

Obecně se únavě zraku říká astenopie. Mluvíme o ní, když člověka začnou bolet oči už po krátké době zatížení a cítí se silně unavený. Typy zrakové únavy sahají od CVS („computer vision syndrome“, česky syndrom počítačového vidění) po astigmatismus. Se syndromem počítačového vidění se můžete setkat po dlouhém používání počítače nebo mobilu. Když jsou svaly nuceny fungovat příliš dlouho, je pro oční zornice obtížné vyrovnat se s nepřetržitým průchodem paprsků. To se pak projeví vyčerpáním očí. CVS má některé příznaky obdobné jako astigmatismus. Ten je ale způsoben nesprávným zakřivením rohovky.

S astigmatismem se lze vypořádat s pomocí brýlí nebo i čoček. Nošení brýlí zlepší vidění a zároveň sníží namáhání očí.

Důležitý je také dostatek spánku, aby si oči důkladně odpočinuly. K dalším řešením patří nastavení svitu monitoru nebo osvětlení v místnosti tak, aby se očím ulevilo. To vše snižuje zrakovou únavu a zlepšuje zdraví očí.

 

Lze zrakovou únavu léčit nebo trvale vyřešit?

Několikahodinové sezení na jednom místě, posouvání obrazu na displeji nahoru a dolů nebo dlouhé nepřetržité psaní může být (a velmi často také je) jednou z příčin zrakové únavy. Proto také vznikl termín CSV, o kterém jsme psali výše.

Zraková únava se hodně liší podle životního stylu jednotlivců. Ať už se u vás jedná o CVS nebo něco jiného, může se stupeň zrakové únavy pohybovat od mírného až po závažný. Ve většině případů může zraková únava odeznít poté, co si dopřejete odpočinek od aktivity, kterou zrak nejvíce zatěžujete.

Bez ohledu na situaci by se zraková únava neměla ignorovat. Zanedbání tohoto problému může mít závažnější následky, jako jsou změny zraku, slzení nebo další zrakové vady.

Prevence je zároveň vždy lepší než léčba. Je proto dobré dojít do oční optiky a nechat si profesionálním optometristou změřit zrak a zkonzultovat s ním konkrétní obtíže. Právě test zraku může hodně napovědět a pomoci v nalezení správného řešení včas.   

 

Jak předcházet zrakové únavě

Několik jednoduchých pravidel může velmi pomoci k tomu, abychom únavě zraku předcházeli.

  •  Dopřejte svým očím dostatek odpočinku: Není nic lepšího než zavřít oči a užít si uvolňující pocit odpočinku po dlouhém a hektickém dni. Ačkoli možná nebudete moci zavřít oči nadlouho, udělejte to alespoň na několik vteřin.
  •  Změna osvětlení: Typ světla, při kterém pracujeme, hraje pro zdraví očí důležitou roli. Snažte se nepracovat a nečíst při nedostatečném osvětlení. Přírodní osvětlení je také pro oči lepší něž to umělé – pokud můžete, pracujte tedy raději při denním světle.
  •  Používání počítače a mobilního telefonu: Náš každodenní život se točí kolem těchto dvou přístrojů. Ačkoli přestat používat počítač, laptop nebo mobilní telefon je téměř nemožné, můžete si na nich nastavit jas displeje, který nebude očím tolik škodit.
  •  Pravidelné přestávky: Dlouhodobé soustředění může být únavné pro oči i pro celé tělo. Na několik minut se proto zvedněte a projděte se. Dobré je zařadit do pracovního dne i protažení těla a dodržování pravidla 20-20-20: po 20 minutách práce na počítači se na dobu 20 vteřin zaměřte na objekt vzdálený 20 stop (přibližně 6 metrů).

Zpět na všechna témata zdraví očí

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací. Souhlasím