Naše prodejny jsou otevřené Zjistit více

Jak chránit zrak v době koronaviru? Dát si pauzu od obrazovek.

Jak chránit zrak v době koronaviru? Dát si pauzu od obrazovek.

Nadměrné sledování obrazovek televizí, počítačů, tabletů a mobilů je jedním z největších faktorů, který přispívá ke zhoršování zraku. Zvlášť nyní, v době koronaviru. Prevence je přitom relativně snadná: dopřávat očím dostatečně časté přestávky.

Mnohem vyšší „zírání“ do obrazovek je spojené i se současnou pandemií koronaviru. Třeba ve Spojených státech se tomuto tématu věnuje organizace Prevent Blindness, což je dobrovolnická organizace zaměřená na ochranu zdraví a bezpečnosti očí. Ta přišla s osvětovou kampaní Screen Time-Out (česky „Přestávka od obrazovky“). Jejím cílem je přesvědčit lidi o přínosu přestávek při sledování elektronických zařízení, zejména rodiče malých dětí.

Objem času stráveného před digitální obrazovkou může v součtu u lidí dosahovat i 12 hodin denně, když se sečte doba takhle strávená v práci, škole a volném čase.

Takový objem už významně zvyšuje riziko digitálního namáhání očí, kterému se také někdy říká syndrom počítačového vidění. Nebezpečný je zejména u dětí, jejichž oči se stále vyvíjejí. Projevuje se často únavou a pálením či svěděním očí, ale může vést i k rozmazanému vidění a bolestem hlavy.

Když si Prevent Blindness dělala mezi Američany průzkum, některý z těchto příznaků v poslední době pociťovalo přes 53 % lidí. Když pak byli dotazování lékaři a optici, téměř dvě třetiny z nich uvedly, že lidí s problémy se zrakem v poslední době výrazně přibývá, a to u dětí i dospělých.

Aby se snížilo namáhání očí, doporučuje se jednoduché pravidlo 20-20-20. Po každých 20 minutách koukání do obrazovky od ní odvrátit zrak a alespoň 20 sekund se dívat na předmět ve vzdálenosti 20 stop, tedy asi šest metrů.

Americké oftalmologická akademie má i další rady, které mohou pomoci:

  • Používat oční kapky nebo umělé slzy k osvěžení očí, když se cítí suché.
  • Použít zvlhčovač pro přidání vlhkosti do vzduchu.
  • Nosit předepsané brýle, které umožňují očím zaostřit právě na vzdálenost obrazovky počítače.
  • Upravit si jas obrazovky tak, aby odpovídal úrovni světla v místnosti, pomůže také zvýšit kontrast.
  • Sedět zhruba 60 centimetrů od obrazovky a upravit její výšku tak, aby pohled na ni směřoval mírně dolů.
Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací. Souhlasím