Digitální únava očí: co to je a jak se před ní chránit

Digitální technologie nás dnes obklopují ze všech stran. Jsou základní součástí našich životů. Smartphony, tablety, počítače a televize nám pomáhají komunikovat, pracovat, bavit se. Jenže tohle všechno klade nároky na naše oči. Výsledkem je právě jejich digitální únava. V tomto článku se podíváme na to, co digitální únavu očí způsobuje, jak ji rozpoznat a co můžeme udělat pro prevenci.

 

Co je digitální únava očí?

Digitální únava očí je stav, který často trápí lidi, kteří tráví hodně času před různými digitálními zařízeními. Příznaky digitální únavy zahrnují suchost, zarudnutí, pálení a svědění očí, rozmazané vidění, někdy také bolesti hlavy, krku a celkovou únavu. Tato nepříjemná fyzická reakce je způsobena několika faktory spojenými s dlouhodobým používáním digitálních zařízení.

 

Co digitální únavu očí způsobuje?

Málo mrkání.

Při sledování obrazovky máme tendenci méně mrkat, což snižuje množství slz, které zvlhčují povrch oka. To může vést k pocitu suchosti a nepohodlí.

Čtení z malých obrazovek.

Když čteme text třeba z malé obrazovky mobilního telefonu nebo tabletu, je to kvůli nutnosti zaostřování pro oči namáhavé. Svaly zodpovědné za akomodaci jsou zkrátka pak unavené.

Nesprávná vzdálenost a umístění zařízení

Jde o podobný problém jako u předchozího bodu. Třeba když si dáme velkou televizi příliš blízko, na naše oči působí výrazně více jasu. Umístění zařízení jako je třeba monitor opět může vyvolat problém s nutností zaostřovat.

Modré světlo.

To je součástí spektra viditelného světla, takže i normálního slunečního svitu. Emitují ho také televize, počítačové monitory a obrazovky tabletů a smartphonů. Potíž s modrým světlem z umělých zdrojů je, že na nás působí i v čase, kdy už by se s ním naše tělo setkat nemělo, tedy zejména večer. Tou dobou totiž na jeho absenci tělo reaguje tvorbou melatoninu, hormonu zodpovědnému za zklidnění před spánkem. Pokud trávíme večer čas před TV a s mobilem v ruce, můžeme si narušit spánek. A pochopitelně to pak zase vede k únavě očí.

Suchý vzduch a klimatizace

Ty nesouvisí ani tak se samotnými digitálními zařízeními jako s spíš s prostředím, kde je sledujeme. Typicky v klimatizovaných kancelářích se suchým, dráždivým vzduchem. Oči pak pomohou být suché a podrážděné.

 

 

Jak rozpoznat digitální únavu očí?

Můžete si u sebe všimnout některých z následujících příznaků:

Suchost nebo zarudnutí očí.

Pocit písku nebo cizího tělesa v oku.

Časté mrkání.

Rychlá únava očí při čtení nebo práci na počítači.

Bolesti hlavy.

Rozmazané vidění.

Svědění očí.

 

Jak se chránit před digitální únavou očí?

Pravidelné přestávky

Pravidelně odpočívejte při použávání digitálních zařízení. Doporučuje se pravidlo 20-20-20: každých 20 minut se dívejte na něco vzdáleného 20 stop (zhruba 6 metrů) po dobu nejméně 20 sekund. Pomáhá také dívání se do zeleně nebo zaostření na něco ve větší dálce.

Správné osvětlení

Mějte na paměti, že jasné světlo a dobře osvětlená pracovní prostředí mohou snížit únavu očí. Totéž platí pro nastavení jasu.

Nastavení obrazovky

Pracujte s obrazovkami na optimální výšce a úhlu tak, aby bylo minimalizováno napětí na očích.

Hlídejte si čas strávený před obrazovkami

Sledujte, kolik času trávíte před digitálními zařízeními, a snažte se omezit nepotřebné používání. Osm hodin v kanceláři samozřejmě moc alternativ nedává, ale ve volném čase už prostor je. Nejen kvůli digitální únavě zraku je rozhodně na místě regulovat čas u obrazovek u dětí.

Hydratace těla i očí

Pijte dostatek vody, abyste udrželi oči dobře zásobené vlhkostí. Pokud máte pocit suchých očí, používejte zvlhčující oční kapky nebo umělé slzy.

 Oční cvičení

Periodicky provádějte cvičení očí, jako je pohyb očí nahoru a dolů, do stran, kroužení a přibližování a vzdalování, abyste posílili oční svaly. Zkrátka cvičte oční jógu.

 Ochranné brýle

Pokud trávíte hodně času před obrazovkou, zvažte použití ochranných brýlí s filtrem modrého světla. S dioptriemi i bez nich.

Správná korekce zraku

Velkou část problémů popsaných s digitální únavou očí zesiluje fakt, že člověk nemá správnou korekci na blízko či na dálku. Oko se pak při sledování filmu, psaní nebo čtení namáhá o dost více, než je nutné. Pokud jste v posledních dvou letech nebyli, zajděte si na měření zraku. Zkušený optometrista vám zrak důkladně změří a řekne vám přesně, co vaše oči potřebují.

Garance 100% spokojenosti

Nejdůležitější je pro nás spokojenost našich zákazníků.
Profesionální služby, na které je spolehnutí.

  • 90denní garance měření zraku
  • Doživotní servis
  • Garance 100% spokojenosti s multifokálními brýlemi
Podrobnosti Podrobnosti

Loading...

[ErrorDialogTitle]

asdfasdfasd

Úspěch

Produkt byl úspěšně přidán do vašeho nákupního košíku